Linotrykk – mitt arbeid

Ettersom vi fikk høre om forskjellige trykkmetoder, skulle vi begynne på eget trykk som var linotrykk.

Først måtte vi finne et motiv vi ville bruke og finne ut hva som skulle skjæres vekk og hva som skulle bli igjen. Jeg valgte å sette sammen 2 motiv – katten og rosene. Begge fant jeg på nettet, men gjorde de om slik at det ble mer personlig. Etter på skulle vi bruke myk gråblyant, hvit fargeblyant, kulepenn og rispapir for å overføre motivet fra papiret til linoleumsplaten.

dav

Det neste steget var å finne frem skjærebrett og kniver og begynne å skjære!
davdavPå grunn av at jeg hadde mange små detaljer i mitt motiv, fikk jeg mest bruk av knivene med V-formen og skalpellene.

Til slutt var det å få rullet sverte på den ferdig skåret platen og få trykket motivet på et ark.

Jeg brukte en trykkmaskin, men selvfølgelig finnes det andre metoder på å få overført trykket på en overflate.

 

Slik ble resultatet
davdavdavJeg trykket på to forskjellige ark – vanlig hvitt ark som brukes til printeren og brunt ark som var hardere og finere i teksturen.

Som dere kan se ble motivet speilet etter å ha blitt trykket ned på arket, og noen plasser kan vi óg se at det mangler litt sverte her og der. Men dersom man kommer inni det, vet man hvor mye sverte som må til for at trykket skal bli bra!

Leave a Reply

