Retusjering og Liquify

Idag har vi lært om retusjering og liquify, og her skal jeg forklare og vise hvordan det virker.

Retusjering og liquify kan gjøres på 2 forskjellige måter. Den første måten er å rette på noen små feil og forberede bildet. Det andre er å manipulere bildet slik at det får et nytt innhold og en helt ny betydning.

Disse to måtene skal vi se nærmere på ved bruk av dette bildet:
_MG_0393.jpg

Bildet er ikke redigert enda, men la oss begynne med å retusjere det på den første måten.

retusjering-del-2

For å oppnå dette resultatet brukte jeg “spot healing bruush tool” for å få finere hud og få vekk ureinheter fra annsiktene. Deretter fikset jeg på håret på modellen til høyre = gjekk inn på “liquify” og deretter på “pucker tool” og drog litt å håret. Jeg brukte også “dodgetool” på de hvite delene av øynene, for  få klarere blikk. Jeg brukte også “burn tool” for å lage håret, øyenbrynene, pupillen og øyenvippene mørkere.

Nå skal jeg vise hvordan man kan redigere et bilde, og skape et nytt innholdt/mening i bildet:

retusjering-overdrivelse

Dette bildet er manipulert og overdrevet.Vi ser det på de større musklene, den hvitere huden, fregnene i ansiktet og blåmerkene. For å forandre på ansiktene og elementene på ansiktene brukte jeg “face tool”.

Her er det en enklere forklaring til funksjonene i Photoshop;
Dodge tool – lysner (tenner, øyne, hud o.l.)
Burn tool – mørkner (hår, hud, bert, øyenbryn)
Spot healing tool – tar vekk ureinheter i annsiktet/kroppen
Clone stamp tool – tar informasjon fra en plass og flytter den en annen plass.

Dersom en går på “filter-liquify” kan vi også bruke funksjoner som;
Forward warp tool – flytter på proporsjoner
Twirl Clockwise tool – drar ting isammen
Bloat tool – lager ting større
Face tool – forandrer på proporsjoner i ansiktet

Leave a Reply

