Svart/hvitt med farget felt

I forrige blogginnlegg forklarte jeg hvordan vi fikk et svart/hvitt bilde i Photoshop. I dette blogginnlegget skal vi gjøre akkuratt det samme, men med et fargefelt i tillegg.

Bildet jeg skal bruke er et bilde jeg har tatt selv.

skjermbilde-2

Jeg begynte med å lage en kopi av bildet, og det er denne jeg skal jobbe med for øyeblikket. Jeg lager bildet i svart/hvitt og bruker Brightness/contrast, Levels og Curves til å få mer kontraster i bildet.

Slik ble resultatet:
skjermbilde-03

For å få et farget felt nå, må vi bruke visken til å viske frem det vi vil ha i farge.

 

Slik ble slutt resultatet:
bilde-med-farget-felt

 

 

Og en annen ting vi lærte var å sette et farget bilde ilag med et svart/hvitt bilde, for å få et bilde med dempede farger. Først lager du en layer med det orginale bildet, og en annen layer med svart/hvitt bilde. Etterpå kan du justere på hvor mye svart/hvitt som skal vises på et farget bilde ved å forandre “fill” på s&h bildet. Slik ble resultatet;

blomst-blanding-av-farge-og-sogh

 

 

 

 

 

Leave a Reply

